Наситени, мононенаситени и полиненаситени мазнини

Тази класификация се базира на броя водородни атоми, които липсват в мастната киселина и броят на двойните връзки, които те имат като резултат. Молекулата на мастната киселина е най-податлива на реакции при тези връзки.

NASITENI_MONONENASITENI_I_POLINENASITENI_MAZNINI

Ненаситените мазнини лесно предизвикват положителни и отрицателни реакции в тези връзки. Например, те са отговорни за електрическата проводимост на клетките, което е положително. Но също така те са податливи и на свободните радикали, които могат да предизвикат верижната реакция на стареенето (окисляване).

Мононенаситените мастни киселини имат липсващи водородни атоми на едно място и имат една двойна връзка, докато при полиненаситените мастни киселини  водородните атоми липсват на няколко места и двойните връзки са повече.

Колкото по-ненаситена е една мастна киселина, толкова по-нестабилна и реактивна ще стане. С други думи, колкото повече реакции могат да се подбудят в нея, толкова по-висок е шансът тя да бъде атакувана и увредена. Едно голямо предимство на наситените мазнини е, че те нямат липсващи водородни атоми и следователно нямат и двойни връзки. Поради това, че нямат двойни връзки, те се считат за по-стабилни и са по-малко податливи на окисляване.

Вие имате нужда от всички тези мазнини. Можем да сравним наситените мазнини с лоялен партньор. Но за да имате интересна и удовлетворителна връзка, вие се нуждаете и от полиненаситените мастни киселини. С други думи: наситените мазнини означават стабилност и осигуряват баланса (хомеостазата) във вашето тяло, а от своя страна ненаситените мазнини, и особено  полиненаситените мазнини, подсигуряват вашата жизненост.

Наситените мазнини са покрива и стените на вашата къща, моненаситените – нейните прозорци, а полиненаситените мазнини – вратите. Вътре в къщата сте на сигурно място. Ако отворите прозореца ще влезе чист въздух, но с него и насекоми, а те могат да ви ухапят. Ако излезете навън, може да се позабавлявате или да отидете да потичате, но така рискувате да ви сгази кола. Поуката: вие се нуждаете и от наситените, и от мононенаситените, и от полиненаситените мазнини.

 

 

Ако ви харесва, споделете го!

2 мнения по „Наситени, мононенаситени и полиненаситени мазнини

  1. Pingback: Интересно! Кокосовото масло помага за превенцията и лечението на язви | Health Line

  2. Pingback: Специално за диабетиците: 6 пъти „ура” за кокосовото масло екстра върджин | Health Line

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>