11 причини защо наситените мазнини са полезни

Без здравословни мазнини е невъзможно правилното функциониране на клетката, затова те съставляват важна част от балансираното здравословно хранене. Здравословните мазнини са особено важни за разграждането на мастноразтворимите витамини А, Д, Е и К. Дълго време се смяташе, че наситените мазнини са причина за образуване на лошия холестерол и предизвикват сърдечно – съдови заболявания. Но въпреки подробните изследвания, които бяха направени в различни краища на света, не се установи директна зависимост между консумацията на наситени мазнини и сърдечно-съдовите заболявания и все повече учени отхвърлят тази хипотеза. Напротив, ние се нуждаем от повече наситени мазнини, отколкото от всякакъв друг вид мазнини ви, но разбира се, зависи от вида на конкретната мазнина.

Наситени мазнини са както маргарините, така и нерафинираните, студенопресовани растителни масла, като кокосовото и червеното палмово масло. Но разликата между двата вида е от небето до земята.

11PRICHINI_ZASHTO_NASITENITE_MAZNINI_SA_POLEZNI

Мери Ениг, доцент към университета Мериленд в САЩ и автор на книгата „Факти за мазнините”, препоръчва да се консумират повече наситени мазнини като органично и нерафинирано кокосово и червено палмово масло.

Кои мазнини са здравословни?

Всички мазнини са здравословни, ако са студенопресовани, нерафинирани, нетретирани по никакъв начин, органични. Те могат да бъда ненаситени, като в зехтина екстра върджин например или наситени като в кокосовото масло. За предпочитане са мазнините от растителен произход, тъй като те се усвояват по-лесно и не предизвикват здравословни проблеми. Трябва да изключим от менюто си трансмазнините, тъй като те подкопават здравето ни.

1.Здравословните мазнини са необходими, за да се усвояват пълноценно мастноразтворимите витамини, като витамините А, D, E и К. Витамин К, съдържащ се в броколите, брюкселското зеле, зелето и люцерната, почти не се усвоява, ако тези зеленчуци не се консумират в комбинация с малко масло или олио. Без достатъчно количество витамин К, калцият не може да се усвои пълноценно от костите и зъбите, което означава проблеми със зъбите и поява на остеопороза.

 

2.Здравословните мазнини са от изключителна важност за правилното функциониране на хормоните и ензимите. Вашето тяло ще произвежда по- малко ензими, ако сте на диета с ниско или никакво съдържание на мазнини. Това може да доведе до храносмилателни проблеми. Недостатъчното количество мазнини може да доведе, например, до сексуална дисфункция.

3.Здравословните мазнини са важни за емулгирането (разтворимостта във водна среда) на хранителните вещества.

4.Здравословните мазнини съдържат лецитин – хранително вещество, което подхранва паметта и подпомага предаването на импулси между клетките. Лецитинът помага за обмяната на веществата в клетката и трансфера на мазнини в кръвта. Той е жизненоважен за хормона на растежа и спомага за пренасянето, обработката и разпада на мазнините и холестерола в тялото.

5.Здравословните мазнини осигуряват снабдяването с над 600 хранителни вещества, включително каротеноиди  (алфа-каротин, бетакаротин, лутеин, ликопен, зеаксантин и др.), карнитин, коензим Q10, инозитол и алфа- линоленова киселина. Ликопенът и каротините в доматите не се усвояват пълноценно, ако липсват мазнини. Ликопенът има защитен ефект срещу рака на простатата.

6.Здравословните мазнини осигуряват естествено усещане за ситост при хранене. Времето, в което си мислехме, че „леките“ продукти ще спомогнат за отслабването явно е отминало. Когато не усещате ситост, вие оставате гладни на подсъзнателно ниво, което води до идеята, че можете да ядете още леки храни. „Леките” храни заслепяват хората и това довежда до заместването на здравословните мазнини с рафинирана захар и други засищащи продукти.

7.Здравословните мазнини намаляват резките промени в нивата на кръвната захар. Те забавят усвояването на захарите в храната, което предотвратява резките покачвания и спадове на глюкозата в кръвта. Осигуряват трайно усещане за насищане, тъй като поддържат постоянни нивата на глюкозата в кръвта.

8.Здравословните мазнини образуват защитен слой около органите ни. За да е здраво, сърцето трябва да е обвито в слой наситени мазнини. Здравословните мазнини представляват най-добрият метод за съхраняване на енергията. Всеки грам мазнина произвежда два пъти повече енергия от един грам протеини или захари.

9.Изолиращият слой мазнина под нашата кожа ни предпазва от студа. Затова, когато дните стават по-къси и студени, ние се нуждаем от повече мазнини. Кокосовото масло например осигурява повече термогенеза.

10.През 1944 година д-р Р. Ръсел открива успешната формула срещу туберкулозата: почивка, средно натоварване с упражнения и диета с високо съдържание на мазнини.

11.Здравословните мазнини подобряват вкусовите качества на храната. Ако премахнем мазнините от нашата диета, нивата на естроген при жените и на тестостерон при мъжете ще намалеят.  С други думи, това вреди на нашето либидо.

 

Ако ви харесва, споделете го!

5 мнения по „11 причини защо наситените мазнини са полезни

  1. Pingback: Отслабването е лесно с кокосово масло екстра върджин | Health Line

  2. Pingback: Ние се нуждаем повече от наситени мазнини, отколкото от всякакъв друг вид мазнини | Health Line

  3. Pingback: Салата от киноа с антиоксиданти | Health Line

  4. Pingback: Мазнините не са вредни, а жизненоважни за нас | Health Line

  5. Pingback: Ако искате да отслабнете, заменете част от захарите във вашата диета с кокосово масло | Health Line

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>